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No. Registro   001058289
Tipo de material   ARTIGO DE PERIODICO - NACIONAL
Cód. publicação   Link10.1590/s0034-89101999000100011 DOI
Entrada Principal   LinkSousa, Regina Márcia Cardoso de
Título   LinkTraumatismo crânio-encefálico : diferenças das vitimas pedestres e ocupantes de veículos motor.
Imprenta   São Paulo, 1999.
Descrição   p.85-94.
Idioma   Português
Resumo   Caracterizar as diferenças das vitimas com diagnóstico de traumatismo crânio-encefálico envolvidas em diferentes condições, em acidentes de trânsito de veículo a motor e evidenciar indicadores para prevenção e seu atendimento. Foram analisados os prontuários de todas as vitimas com diagnóstico de trauma crânio encefálico, assistidas em hospital de referência para atendimento do trauma entre março e junho de 1993. A população foi de 156 vítimas, sendo 80 pedestres, 50 ocupantes de veículos a motor, exceto de moto e, 26 motocicletas ou passageiros de motos. Os resultados mostraram que a mortalidade entre pedestres foi a mais alta entre os tres grupos (25,0%). Os óbitos ocorrem em 19,2% dos ocupantes de motocicletas e 8,0% dos ocupantes de demais veículos a motor. Foram observadas diferenças estatísticas entre os grupos quando a variável gravidade do trauma crânio-encefálico foi analisado. Análise de certas variáveis mostraram importantes diferenças nadistribuição dos três grupos
Assunto   LinkACIDENTES DE TRÂNSITO (PREVENÇÃO E CONTROLE)
  LinkTRAUMATISMOS CEREBRAIS
  LinkEPIDEMIOLOGIA
Autor Secundário   LinkRegis, Fabiane Carvalhais (*)
  LinkKoizumi, Maria Sumie (*)
Fonte   LinkIn: Revista de Saude Publica, v. 33, n. 1, p. 85-94, 1999
Resumo/Outros   The purpose of this study was to discover the difference among victims who had traumatic brain injury due to traffic accidents. Medical records of the head injury patients were analyzed according to their classification as traffic accidentvictims (pedestrian, motorcyclist or passenger and other motor vehicle driver or passenger) age, gender, admission type (admited from scene of the injury or from another hospital), duration of hospitalization type of head injury, types oflesions present in other body segments and mortality. Patient’s injury severity was measured by Injury Severity Score and head injury severity was analyzed using ranking on the Glasgow Coma Scale, recorded by neurosurgeons during their firstneuro assessment. All head injured patients admited to a trauma center in S Paulo city over a four-month period from March through June 1993, were included in the study. The sample was of 156 victims with subsets of 80 pedestrians, 26 occupantsof motorcycles and 50 occupants of other motor venicles. The results of this study, showed that the mortality rate was higher in the pedestrian subst (25,o%) than among other victims and higher for motorcycle occupants (19,2%) than for motorvehicle victims (8,0%). Statistical differences between the subsets were established when the head injury variable was analyzed using the Glasgow Coma Scale. On the other hand, the differences between the thee subsets was not statistically,significant when the measurement used was the
  Injury Severity Score. Analyses of other variables showed important differences among subset distributions
 
Unidade USP   EE -- ESC DE ENFERMAGEM
  EE -- ESC DE ENFERMAGEM

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